نحوه آرایش رک دوربین های تحت شبکه

مراحل آرایش رک شبکه

این تجهیزات شامل پچ پنل و  NVR و سوئیچ معمولی دارای یک آپ لینک هزار و یا سوئیچ  POEمیباشند .

به عبارتی ابتدا پچ پنل به صورت فیزیکی با پیچ و مهره به رک شبکه و سپس تمامی کابل های شبکه مورد نظر به پچ پنل متصل می شوند.

اتصال کابل های شبکه به پچ پنل باید به یکی از روش کیستون زدن A یا B  که روش های استاندارد جهانی می باشد عمل نمود که در ایران از روش B استفاده میگردد رنگ بندی A و B  در پشت کیستون چاپ شده است .

پس از پانچ کابل ها در پچ پنل کابل های شبکه متصل شده مرتب و آرایش داده میشوند.

در مرحله بعدی اگر NVR دارید مجددا در جای مورد نظر در رک شبکه به صورت فیزیکی متصل می شود.

در صورتی که NVR  دارای سوییچ داخلی باشد از پچ پنل مستقیم بوسیله پچ کورد میشود اتصال ایجاد کرد در غیر اینصورت باید از سوییچ های معمولی یا POE  با آپ لینک 1000 استفاده نمود .

در مراحل بعدی تجهیزاتی که تعداد کابل های متصل کمتری دارند را می توانید به ترتیب نصب کنید ، این موضوع باعث آرایش راحت تر و نظم بهتری در رک شبکه می شود.

آرایش

نکات و ترتیب قرار گیری تجهیزات در رک شبکه

جای UPS در رک شبکه پایین ترین نقطه است:

همیشه تجهیزات سنگین نظیر UPS را در پایین ترین طبقه رک قرار می دهند. از طرفی دیگر UPS ها خود کابینت باتری نیز دارند که از خود دستگاه UPS سنگین تر است .

پس ابتدا باید کابینت باتری UPS در پایین ترین قسمت رک شبکه قرار بگیرد و سپس خود دستگاه UPS در بالای کابینت باتری در رک شبکه قرار بگیرد. دلایل این کار در پایین آمده است:

  • وزن بالای تجهیزات UPS باعث جا به جایی دشوار آن ها می شود.
  • در مواقعی احتمال نشتی باتری های UPS وجود دارد و نصب آن در پایین رک احتمال آسیب رسانی به تجهیزات دیگر را کم تر می کند.

محل قرارگیری سرور در رک:

سرور نیز باید در نیمه پایینی رک بالاتر از تجهیزات UPS و کابینت باتری آن نصب شود.

دلیل این کار خنک بودن قسمت پایینی رک شبکه نسبت به قسمت های بالاتر است و این موضوع خود افزایش عملکرد آن می شود و طول عمر آن را نیز افزایش می دهد.

همچنین سنگینی وزن سرور زمانی که در پایین رک نصب شوند فشار کمتری را به ستون های رک وارد می کند و این موضوع در زمان جا به جا کردن رک های متحرک بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.

محل قرارگیری سوئیچ و پچ پنل در رک:

سوئیچ شبکه همیشه در بالاترین قسمت رک نصب می شود، در پایین سوئیچ، نگهدارنده کابل افقی (Cable Management)  قرار می گیرد و پایین تر از نگهدارنده، پچ پنل قرار می گیرد .

اما چرا اول پچ پنل نصب نمی شود و سپس سوئیچ شبکه؟

دلیل این موضوع این است که اگر شما بخواهید ارتباط بین سوئیچ شبکه و پچ پنل را به دلایلی چون رفع عیوب و تست ارتباط قطع کنید، پچ کوردی که ارتباط بین یکی ار پورت های سوئیچ و پچ پنل را به یکدیگر برقرار میکند را قطع می کنید.

حال کافی است فقط از یک سمت این اتفاق بیفتد. یا از سمت سوئیچ و یا از سمت پچ پنل ، همانطور که گفته شد پورت های سوئیچ در صورت خرابی قابل تعمیر نیستند و بلا استفاده می شود.

همچنین یکی از دلایل قرار گیری پچ پنل جلوگیری از خرابی پورت سوئیچ شبکه در چنین مواقعی است ، در نهایت پچ کورد را از سمت پچ پنل قطع می کنید ، حال اگر از مدیریت کننده کابل (Cable Management) استفاده نکنید کابلی که قطع می شود  سر جای خود باقی میماند .

در صورتی که کابل از سمت سوئیچ قطع گردد، پچ کورد سر جای خود باقی نمی ماند و آویزان می شود و اگر شما چند پچ کورد را به این صورت قطع کنید ممکن است در صورت نداستن شماره پورت ها آن ها را با هم قاطی کنید .

محل قرار گیری Storage در رک شبکه

Storage از تجهیزات شبکه خاص محسوب می شود و ممکن است در هر مجموعه ای مورد استفاده قرار نگیرد ، اما در صورت داشتن Storage در شبکه کامپیوتری و رک خود ، بهتر است بالای سرور قرار بگیرد .

این موضوع به دلیل مسافت کمتر با سرور است ، چرا که Storage به طور مستقیم با سرور در ارتباط است. همچنین در صورت قرارگیری Storage در قسمت پایین رک، دمای بهتری برای کارکرد آن وجود دارد.

محل قرار گیری روتر در رک شبکه

روتر هم همانند سوئیچ بهتر است در قسمت بالای رک شبکه قرار بگیرد ، دلیل این موضوع مسافت کمتر بین روتر و پچ پنل هست تا پچ کورد کوتاه تری برای این موضوع مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین از لحاظ زیبایی رک شبکه ، روتر و سوئیچ شبیه به هم هستند و در صورت قرار گیری در کنار یکدیگر زیبایی بیشتری ایجاد میکنند.

محل قرارگیری مانیتور در رک شبکه

مانیتور از آن دسته سخت افزار هایی است که بهتر است برای رفع ایرادات فنی در رک وجود داشته باشد و در صورت لزوم از آن استفاده شود.

مانیتور بهتر است در میانه رک قرار بگیرد ، به عبارتی جایگاه آن به گونه ای باشد که اگر در جلوی رک بایستید بتوانید به راحتی و با دید مستقیم با آن کار کنید و زیاد مجبور نباشید گردن خود را به بالا یا به پایین خم کنید.

جهت هرگونه سوال و مشاوره با ما در ارتباط باشید

083-37235228083-3723483409124265169