مقایسه حافظه اس اس دی و هارد دیسک

قبل از اینکه درباره مقایسه هارد HDD و SSD صحبت کنیم ابتدا به معرفی این دو درایو ذخیره سازی اطلاعات می‌پردازیم.

هارد چیست؟

هارد درایو یا دیسک ثابت نوعی مخزن حافظه‌ی الکترومکانیکی است که با استفاده از مخازن مغناطیسی، داده‌های دیجیتالی را بر روی یک یا چندین دیسک گردان ذخیره و در صورت نیاز بازخوانی می‌کند.

معمولا داده‌ها در این روش با کمک یک سر مغناطیسی و بازوی محرک روی دیسک‌های گردان ثبت می‌شوند.

داده‌ها در هارد دیسک به‌صورت تصادفی و در بلوک‌های کوچک اطلاعاتی ذخیره می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود به روش‌های گوناگونی و بدون نیاز به ترتیب خاصی قابل‌بازخوانی باشند.

حافظه‌ هارد‌ها غیرفرار است، به همین دلیل داده‌ها حتی با خاموش شدن دستگاه از بین نمی‌روند و برای همیشه در هارد باقی می‌مانند.

SSD چیست؟

درایو حالت جامد (SSD) نوعی منبع ذخیره‌ داده‌ است که با استفاده از حافظه‌ فلش، اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند.

این حافظه به‌گونه‌ای طراحی شده است که با کمک مجموعه‌ای از مدارات، بتواند به‌طور مداوم داده‌‌ها را در خود ذخیره کند.

از آنجا که این نوع از درایو‌های حافظه برخلاف همتای مغناطیسی خود دارای سر خواندن و نوشتن و دیسک ذخیره‌ی اطلاعات نیستند، به آن‌ها دیسک یا دستگاه حالت جامد گفته می‌شود.

مقایسه

تفاوت حافظه HDD و SSD در قیمت

ازجمله موارد تاثیرگذار در تفاوت قیمت حافظه های SSD نوع درگاه آن ها می باشد. به عنوان مثال یک هارد درایو با درگاه SATA III نسبت به یک حافظه SSD دیگر که به درگاه های جدیدتری همچون M.2 و یا PCIe مجهز شده است؛ قیمت بسیار پایین تری دارد.

شاید برایتان جالب باشد که یک حافظه SSD که به درگاه SATA III مجهز شده است به لحاظ قیمتی تفاوت چندانی با یک حافظه HDD ندارد.

از این رو اگر به دنبال یک رسانه ذخیره سازی با قیمت بسیار مناسب و با ظرفیت بالا هستید، توصیه می کنیم به سراغ حافظه های HDD بروید.

تفاوت حافظه HDD و SSD در ظرفیت

هارذ:

عامل مهم دیگر که در خرید یک هارد درایو تاثیرگذار است ظرفیت آن است.

اغلب حافظه های HDD مناسب رایانه های تجاری هستند. محدوده ظرفیتی آن ها از 40 گیگابات تا 12 ترابایت می باشد.

اما همانطور که گفتیم اغلب کاربران به چنین هارد درایوهایی نیاز ندارند. امروزه یک کاربر عادی با تهیه یک هارد دیسک 2 گیگابایتی که قیمت مقرون به صرفه ای نیز دارد می تواند فضای ذخیره سازی زیادی را در اختیار داشته باشد.

این در حالی است که در سرورهای شبکه و یا در سیستم هایی که برای ذخیره سازی نسخه های پشتیبان همچون NAS بکار می روند، باید به هارد درایوهایی با ظرفیتی معادل 8 تا 12 گیگابایت مجهز شوند.

اگر به یک فضای ذخیره سازی بزرگ نیاز دارید؛ پیشنهاد می شود بجای تهیه یک هارد درایو با ظرفیت بالا از چند هارد درایو با ظرفیت پایین تر استفاده نمائید.

علت این است که با این کار شما بجای پرداخت رقم بالا و بصورت یکجا می توانید با هزینه کمتری و به مرور زمان فضای ذخیره سازی خود را گسترش دهید.

نکته مهمتر این است که هارد درایو نیز مانند هر وسیله الکترونیکی دیگر ممکن است دچار خرابی و ایراد شود.

درصورت وقوع چنین اتفاقی، اولا شما زیان کمتری را متحمل خواهید شد چراکه بجای اینکه یک هارد درایو گران قیمت با ظرفیت بالا را از دست بدهید یک هارد درایو با قیمت و ظرفیت پایین تر را از دست خواهید داد.

ثانیا بجای از دست رفتن کلیه اطلاعات، حجم کمتری از آن ها را از دست خواهید داد.

اس اس دی:

اکنون به سراغ حافظه SSD می رویم. حافظه های SSD درگذشته از ظرفیت کمتری برخوردار بودند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ظرفیت آن ها به چندین ترابایت می رسد.

باتوجه به اینکه حافظه های SSD با ظرفیت بالا قیمت بالاتری نیز دارند، توصیه می شود اگر برای مواردی مانند لود شدن سیستم عامل و… به دنبال یک هارد درایو مناسب هستید؛از یک حافظه SSD با ظرفیت 160 و یا 256 گیگابایتی استفاده کنید.

اما اگر با حجم وسیعی از داده ها و اطلاعات مواجه هستید یک حافظه HDD می تواند گزینه مناسب تری باشد.

تفاوت حافظه HDD و SSD در سرعت

با مقایسه این دو حافظه، SSD نسبت به حافظه HDD از سرعت بالاتری در ذخیره سازی و لود اطلاعات برخوردار هستند.

هارد:

علت این است سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در حافظه HDD به نرخ چرخش دیسک دایره مانند آن و برحسب دور بر دقیقه (RPM=Round per Minutes) می باشد.

به عبارت دیگر هرچقدر سرعت چرخش دیسک بیشتر باشد به همان میزان سرعت پردازش قراخوانی آن ها بیشتر خواهد بود.

تقریبا بیشتر حافظه های HDD نرخ چرخشی معادل 5400 دور در دقیقه دارند. این مقدار در مقایسه با حافظه های مدرن بسیار پایین و کند است.

بطوریکه امروزه یک هارد درایو پرسرعت و مقرون به صرفه ریت چرخشی به میزان 7200 دور در دقیقه دارد.

نرخ انتقال اطلاعات در یک حافظه HDD که از درگاه SATA III پشتیبانی می کند در حدود 100 مگابایت در ثانیه می باشد. این رقم برای حافظه های پرسرعت امروزی به 150 مگابایت در ثانیه می رسد.

سرعت این حافظه به نرخ چرخش دیسک بستگی نداشته و عوامل دیگری همچون تکنولوژی NVMe بکار رفته در حافظه و نیز نوع اتصالات استفاده شده بر سرعت آن تاثیر دارند بطور متوسط سرعت خواندن و نوشتن یک حافظه SSD که از درگاه SATA III بهره می برد بترتیب 550 و 520 مگابایت در ثانیه است.

اس اس دی:

البته گفتنی است که این رقم با استفاده از فناوری های جدید به 600 مگابایت در ثانیه نیز می رسد. اگرچه استفاده از درگاه SATA III بر عملکرد حافظه SSD تاثیرگذاشته و سرعت عملکرد آن را کاهش می دهد اما با این حال همچنان این حافظه 4 برابر سریع تر نسبت به حافظه های HDD اطلاعات را منتقل می کند.

البته این میزان درصورت استفاده از درگاه های بهینه تری چون درگاه های M.2 و یا PCIe بسیار بیشتر خواهد بود. جالب است بدانید درصورت استفاده از این درگاه ها، سرعت انتقال داده ها در حافظه SSD در حدود 1.2 تا 1.4 گیگابایت در ثانیه خواهد بود.

جهت هرگونه سوال و مشاوره با ما در ارتباط باشید

083-37235228083-3723483409124265169